Det är dags att ändra
det svenska säkerhetspolitiska mantrat till "alliansfrihet
i fred syftande till mottagande av utländskt bistånd
i krig". Free ride på engelska. Tanken tränger
sig på när man läser opinionsundersökningar
om svenskarnas attityder till säkerhetspolitiken.
Vilken stöd har dagens röd-gröna
försvarspolitik i folkopinionen? Hur ställer sig svenskarna
till olika knäckfrågor i debatten som värnplikt,
NATO-anslutning, om vi kan räkna med stöd utifrån
och bistånd till Baltikum? Svaren får man genom att
studera de två senaste opinionsundersökningarna från
Styrelsen för psykologiskt försvar. Vill man läsa
analyser av attityderna får man titta i förra årets
"Opinion 98", svenskarnas syn på samhället,
säkerhetspolitiken och försvaret" (SPF meddelande
147). De siffror, som den studien grundas på, har inte
genomgått några radikala förändringar under
det år som gått. Ett sammandrag av 1999 års
undersökning finns på SPF:s hemsida www.psycdef.se.
Denna undersökning kommer ut i bokform på vårvintern
år 2000.
Det bör sägas att SPF själv medger att den inte
exakt vet vad den mäter, ett problem som häftat vid
opinionsundersökningarna ända från början.
Särskilt gäller det förstås "försvarsviljan",
som närmast torde vara ett mått på samhällssolidaritet.
Alla, som utsatts för en muntlig enkät - vare sig det
gäller reklam eller någon samhällsfråga
- vet hur svårt det är att på ett ögonblick
lämna klara svar på spörsmål som man inte
haft anledning att fundera närmare på. I slutet av
frågelistan tänker man ofta att man kanske borde svarat
annorlunda på frågorna i början. Men man får
inte sudda i protokollet.
Den som svarar behöver inte prestera en genomtänkt
världsbild, i så fall skulle det vara tillåtet
att gå tillbaka i frågelistan och ändra svaren.
Ändå väcker svaren ibland förundran. SPF
grubblade förr länge över paradoxen att en majoritet
av de svarande både kunde ha stark försvarsvilja och
en pessimistisk syn på försvarets förmåga
att försvara landet. Men kanske har denna paradox nu fått
sin förklaring: svensken hoppas på att någon
annan ska komma och försvara oss!
Ett problem för opinionspejlaren är att formulera
"svåra" frågor. Dyker man på folk
med frågor, som kräver kunskaper om försvaret,
så krävs ibland långa förklaringar. Men
dessa kan bli ledande. SPF tar detta problem på allvar
och försöker formulera om frågor, som verkar
ge tvivelaktiga svar. Men då uppstår ett nytt problem:
jämförelserna med föregående år blir
mer osäkra. Det enda som kan ge en säker bild av en
opinionsändring är att ställa samma fråga
år efter år.
I dessa nedskärningstider är för övrigt
"försvarsviljan" starkare än på många
år. I höst ansåg 81% att vi skulle göra
väpnat motstånd om Sverige angreps militärt,
mot 76% förra hösten och 71% hösten dessförinnan.
Cynikern kan säga: det är klart att man har råd
med en stark försvarsvilja när det inte ens finns en
hotbild!
Inget stöd för nedskärningar
Försvarets anslag minskas enligt den röd-gröna
försvarsöverenskommelsen, vilket leder till radikala
nedskärningar såväl i utbildningsorganisationen
som i försvarsindustrin och till en omfattande kapitalförstöring.
Enligt de senaste årens undersökningar fanns inget
stöd i opinionen för en sådan minskning. Av samtliga
svar framkom 1999 att 23% ansåg att statsutgifterna för
det militära försvaret borde ökas, 53% att de
skulle bibehållas oförändrade och 17% att de
skulle minskas, medan 7% inte visste. Någon större
ändring i attityderna är det inte frågan om,
de senaste fyra åren har man fått ungefär samma
svar. Snarast har den andel, som vill öka försvarsutgifterna,
ökat något.
Tittar man på svararnas partisympatier så fanns
det faktiskt majoritet bland anhängarna till samtliga riksdagspartier
för att åtminstone behålla försvarsutgifterna
på oförändrad nivå. Socialdemokraternas
åsikter visar nästan samma fördelning som genomsnittets,
alltså med 23% för en ökning. Bland centersympatisörerna
vill 27% öka anslagen, 42% hålla dem oförändrade
och 26% minska dem. Inte ens bland vänsterpartiets eller
miljöpartiets sympatisörer fanns någon majoritet
för minskning. För vänsterpartiet var siffrorna
43% för oförändrat, 23% för ökning och
29% för minskning, för miljöpartiet 49% för
oförändrat, 8% för ökning och 32% för
minskning. Siffrorna för de mindre partiernas anhängare
måste förstås tas med en nypa salt, eftersom
underlaget är tunt. Jämfört med 1998 visar dock
siffrorna en klar ökning bland sympatisörerna för
de partier, som stöder regeringen, för att öka
eller bibehålla försvarsanslagen. Partiernas politik
är således rakt emot opinionen bland fotfolket.
I sin kommentar till 1998 års undersökning påpekade
forskningschefen Göran Stütz att det alltid funnits
ett starkt, positivt samband mellan den s k försvarsviljan
och attityden till försvarsanslagen, vilket ju bevisas av
att båda blivit mer positiva under det senaste året.
Men han menar att även andra faktorer kan spela in: man
kan vara mot nedläggningar och vill kanske värna om
hembygdens regemente och jobben där. Kanske har medvetenheten
om försvarsbeslutets konsekvenser nu börjat sjunka
in och framkallat just denna reaktion.
I SPF:s undersökning finns också en följdfråga
- hur man ser på anslagen för den civila delen av
totalförsvaret ("t ex ransoneringsberedskap, skyddsrum,
gasmasker, hälso- och sjukvård, informationsberedskap...")
Där är 34% för en ökning och 52% för
att anslagen ska vara oförändrade. Men frågan
är egentligen ointressant. Få vet vad saken gäller
och ännu färre känner till anslagens storlek.
Kanske mäts här en allmän attityd till samhällets
skyldighet att skydda sina medborgare. Något akut behov
av större anslag för det civila totalförsvaret
finns förvisso inte om man ställer dessa i relation
till krisen i det militära försvaret.
Soldaterna bör kompenseras
En allt viktigare fråga är hur det ska bli med värnplikten,
vilket accentueras efter det senaste försvarsbeslutet. Nu
kallas endast en tredjedel av alla mönstrande pojkar in
till grundutbildning. SPF formulerade frågan såhär:
"Sveriges militära organisation minskar i storlek.
Färre män i 20-årsåldern inkallas nu till
en längre grundutbildning. Jämnåriga som inte
kallas in kan ju utnyttja tiden för studier eller förvärvsarbete.
Tycker Du att de som måste genomgå den militära
grundutbildningen i framtiden skall kompenseras särskilt
för detta, t ex ekonomiskt eller meritmässigt, eller
skall tjänstgöringen som förut enbart ses som
en medborgerlig skyldighet även om den inte omfattar alla?"
Hela 63% menar att de som utbildas bör kompenseras särskilt,
medan 31% menar att det är en medborgerlig skyldighet att
ställa upp.
Frågan har ställts, med obetydliga ändringar,
under fem år och svaren visar en tydlig opinionsändring.
1995 och 1996 var det ungefär lika många som ville
respektive inte ville ge särskild kompensation. Efter hand
har det sjunkit in i det allmänna medvetandet att många
slipper grundutbildningen. Då har opinionen stärkts
för att de, som tas ut, också ska ersättas för
detta. Någon drastisk opinionsändring är det
dock inte fråga om under 1999, då problemen blivit
alltmer uppenbara. Snarast innebär årets siffror en
liten minskning av dem som vill ge särskild kompensation.
Särskild kompensation till dem, som utbildas, är ett
steg mot en frivillig yrkesarmé. För att se hur opinionen
ställer sig till en sådan kan jämföras med
en TEMO-undersökning som gjordes i februari 1998. Då
ansåg 56% att vi även i framtiden borde hålla
fast vid den "allmänna värnplikten", medan
32% kunde acceptera en yrkesarmé. Här har svaret
naturligtvis påverkats av det alltmer ihåliga honnörsordet
allmän värnplikt. Psykförsvaret känner till
ordens makt över tanken och försöker undvika sådana
fallgropar. Ändå är det anmärkningsvärt
att så många som en tredjedel ville ha ett yrkesförsvar.
Det ska bli intressant att se om den på senare tid ökade
debatten kring frågan om yrkesarmé påverkar
opinionen.
Finländarna med sin historia - och närhet till Ryssland
- har inte oväntat en annan syn. I en motsvarande finsk
undersökning menade 78% att det nuvarande systemet med allmän
värnplikt ska bibehållas, medan 20% ville att värnplikten
ska vara frivillig.
NATO och EU
För tredje året i följd ställde SPF frågan
om Sverige skall söka fullt medlemskap i NATO eller "skall
vi hålla fast vid alliansfriheten?" 23% är för
fullt medlemsskap medan hela 65% vill hålla fast vid alliansfriheten.
1998 ökade andelen som ville ha fullt medlemsskap med en
procentenhet, i 1999 års undersökning har den minskat
med två procentenheter.
I förra årets undersökning konstaterades att
dubbelt så många män som kvinnor (34% respektive
17%) var för NATO-anslutning. Högutbildade och invånare
i civo Syd och Mitt var mer positiva till NATO än lågutbildade
och norrlänningar.
Här kan man inskjuta att svaret beror på hur man
frågar. SPF har i sina undersökningar fastnat vid
det starka honnörsordet alliansfrihet, som alla svenskar
insupit med modersmjölken. Vem vill inte ha frihet? Vad
menas för övrigt med "fullt medlemsskap"?
Formuleringen kan väcka tanken att det skulle vara möjligt
att dra fördel av NATO:s beskydd på annat sätt.
De s k SOM-undersökningarna, som genomförs vid Göteborgs
universitet, visade att andelen som tycker att NATO-anslutning
är ett "bra förslag" ökade från
15% år 1994 till 24% år 1997, medan de som tyckte
att det var ett "dåligt förslag" minskade
från 48% till 38%. Sedan redovisade SOM ett trendbrott.
I en undersökning som genomfördes sent på hösten
1998 ansåg 22% att NATO-anslutning var ett "bra förslag"
medan 43% tyckte det var dåligt. Endast inom moderaterna
fanns enligt SOM-undersökningen en större andel NATO-anhängare
än motståndare.
Forskningsgruppen för Samhälls- och Informationsstudier
(FSI) redovisade 1998 faktiskt en smal majoritet för NATO:
i deras undersökning tyckte 29% att NATO-anslutning var
ett "bra förslag", medan 28% att det är ett
"dåligt förslag". Även FSI-undersökningarna
visar en påtaglig opinionsändring från 1995.
Den enda undersökning som visat en rejäl majoritet
för NATO-medlemsskap (55%) beställdes hösten 1998
av USIA, den officiella amerikanska informationsbyrån.
Dess frågor kritiserades dock av andra opinionsforskare
som ledande.
Enligt SPF:s undersökning anser 62% av svenskarna det riktigt
av NATO att ingripa militärt med anledning av situationen
i Kosovo, medan 22% tycker att det var fel. Medan kriget pågick
redovisades opinionssiffror i de svenska massmedierna, som inte
oväntat tydde på minskad vilja till NATO-anslutning.
SPF frågar vidare om EU:s fördjupade säkerhetspolitiska
samarbete "i riktning mot ett framtida gemensamt försvar".
45% förklarar att de är i huvudsak var för, medan
42% är emot. Skillnaderna mellan partiernas anhängare
var 1998, då man fick ungefär samma svar, ganska stora
med stark majoritet för det tänkta gemensamma försvaret
bland anhängare till moderaterna och folkpartiet och en
lika stark majoritet mot bland anhängarna till vänsterpartiet
och miljöpartiet. Anhängarna till socialdemokraterna,
centern och kristdemokraterna hade uppfattningar mitt i skalan.
Ett EU-försvar, om det nu alls kan existera utanför
NATO, låter kanske bättre för svenska öron
än ett "fullt" NATO-medlemsskap och får
därför stöd av nästan hälften av de
svarande. Men man kan fråga sig hur åsikterna fördelat
sig om SPF ställt ett värdeladdat ord som alliansfrihet
som alternativ till medverkan i det europeiska försvaret.
I kontrast mot SPF:s långa och allmänt positivt formulerade
fråga frågade FSI om man tyckte att det gemensamma
EU-försvaret var ett bra eller dåligt förslag.
Då var 1/3 för och 1/3 emot.
När det gäller Sveriges deltagande i fredsframtvingande
insatser är attityden oförändrat positiv ända
sedan 1993 med 3/4 av alla svarande för. I frågeformuleringen
har dock SPF genomgående satt FN-flagg på insatserna
i forna Jugoslavien, även om det är USA och NATO som
styr genomförandet. Men var inte FN:s försök att
ingripa i konflikten tämligen misslyckade - med sveket vid
Srebrenica som bottenmärke - ända tills NATO de facto
tog befälet? Ser man krasst på utvecklingen kan man
tycka att den traditionella FN-metoden att skicka blåhjälmad,
svagt beväpnad trupp till krisområden åstadkommit
lite när det gällt att lösa konflikter och kanske
bidragit till att istället förlänga dem. Det är
först när NATO satt makt bakom orden som det hänt
något. Men i svenska öron låter FN-insatser
alltjämt positiva.
Denna svenska attityd kan kontrasteras mot det kanske elakaste
som skrivit om FN:s och andra internationella organisationers
ingripanden, Edward N. Luttwaks "Give War a Chance"
i Foreign Affairs juli/augusti-nummer. Luttwak menar att det
är humanare att låta krig löpa ut än att
försöka avbryta dem, att fredsbevarare lätt korrumperas
av den starkare parten och att flyktinghjälp kan bidra till
att förlänga konflikter i det oändliga. Men hans
inlägg ska nog läsas i samma anda som Jonathan Swifts
blygsamma förslag att lösa Irlands överbefolkning
genom kannibalism.
Snabb och betydande hjälp
Som vanligt menar en majoritet att våra möjligheter
att framgångsrikt försvara oss är små.
Men det finns hopp! SPF ställer följdfrågan:
"Tror Du att Sverige, om landet angrips av en främmande
makt, kan räkna med en snabb och betydande hjälp från
andra länder?" Nästan 2/3 - 61% - trodde detta,
medan 19% var tveksamma eller klentrogna. Den optimistiska inställningen
har förstärkts från 1998, då endast 54%
trodde att vi skulle bli hjälpta. Under åren 1996-1998
visade siffrorna inga större förändringar.
I 1998 års analys var män mer säkra än
kvinnorna på att vi blir hjälpta och anhängare
av vänsterpartiet och miljöpartiet mer osäkra
än andra. Även när det gäller varifrån
denna hjälp skulle komma fanns det könsskillnader.
Lika många män som kvinnor (16%) trodde på USA,
medan kvinnorna trodde mer på "ett samlat nordiskt
agerande" (34% mot 17% män) och männen mer på
NATO (31% mot 10% kvinnor). Lika många trodde på
EU som på USA. Ingen trodde att Ryssland skulle komma och
hjälpa oss.
Det är närmast rörande att ett alternativ som
"ett samlat nordiskt agerande" alltjämt kan samla
röster!
Nej till svensk militärhjälp
Samtidigt minskar viljan att hjälpa and-ra. 69% är
för att hjälpa till med Estlands, Lettlands och Litauens
utveckling, mot 72% förra året och 82% för två
år sedan. Nästan alla i gruppen som är för
bistånd, ca 90%, är positiva till insatser nom miljö-
och teknikområdena. 76% är positiva till insatser
för utvecklingen av demokratin i Baltikum, medan jämförelsevis
få (12% - en andel som minskar år för år)
kan tänka sig militärt bistånd.
Förra året accepterade ett flertal (64%) av dem som
kunde tänka sig militärt bistånd medverkan till
utbildning av baltisk personal för "fredsbevarande
operationer i FN:s regi". Men endast 23% tyckte att vi skulle
medverka i utbildning av baltiska soldater och officerare för
deras eget försvar, 18% att vi kunde överföra
enklare vapen och militär utrustning och 13% att vi skulle
exportera kvalificerade vapen och militär utrustning. Endast
9% kunde acceptera det mest långtgående alternativet:
att ge säkerhetspolitiska garantier om aktivt svenskt militärt
deltagande om balterna angrips.
Kanske frågeformuleringen efter hand blev otydlig: uppfattas
frågan som att vi skulle ge bort ny svensk militär
utrustning gratis? Attityden kunde bli en annan om man förklarar
vad saken gäller: att ge bort överskott, som annars
skulle behöva skrotas, samt att sälja nya vapen på
sedvanliga villkor.
Den svenska allmänheten är alltjämt van att tänka
i traditionella säkerhetspolitiska termer. Militärt
understöd till Baltikum uppfattas av de flesta som en fara
och inte som en möjlighet att öka vår egen säkerhet
genom att göra Östersjöregionen tryggare. Också
när Israel sålde vapen till Estland direkt efter den
återupprättade självständigheten förekom
insändare i Jerusalem Post som varnade för att detta
kunde försämra förhållandet till Ryssland.
Snålskjuts
Opinionen är sakta på väg att ändras när
det gäller Sveriges framtida säkerhetspolitiska vägval,
även om just årets siffror innebär ökad
skepsis mot NATO. Om man ska få ett positivt eller negativt
gensvar på Sveriges anslutning till en atlantisk eller
europeisk försvarspakt beror i första hand på
hur frågan ställs. Debatten är äntligen
fri efter decennier av påtvingad konformism. Även
regeringens företrädare talar alltmer sällan om
alliansfriheten och då utan de dogmatiska övertonerna
från Palme-tiden.
Några drastiska försvarsnedskärningar är
svenskarna inte beredda på. Både medborgare och politiker
kommer högljutt att utropa "det hade vi inte en aning
om" när konsekvenserna av den politik som förs
blir alltmer uppenbara. Förvisso ligger det en ironi i att
de som hårdast driver nedskärningarna, också
är de trognaste supportrarna av alliansfriheten, vars trovärdighet
de på så sätt hjälper att underminera.
I folkdjupet är alliansfrihet fortfarande ett honnörsord.
Men samtidigt tror svenskarna på hjälp om vi blir
angripna. Detta kan ses som en sentida accept av den hemliga
politik som ledande företrädare för socialdemokratin
drev under det kalla kriget.
Att hjälpa andra sitter däremot långt inne.
"Free ride" kallade cyniska amerikaner på sin
tid den alliansfria svenska politiken som byggde på outtalat
stöd från NATO. Närmast kan det översättas
med snålskjuts. Se där en lämplig paroll för
den svenska säkerhetspolitiken!
Eino Tubin är frilansskribent
bosatt i Turkiet
|