Debattklimatet i samhället
och i skolan på 60- och 70-talen kännetecknas bl a
av svensk självbelåtenhet och brist på demokratisk
kritik av Sovjetsystemet hävdas i denna artikel. Författaren
beskriver hur han och hans kollegor vid Vedebyskolan i Karlskrona
på 80-talet lyckades organisera ett undervisningsprogram
för större realism och objektivitet. Därigenom
lades också grunden för ett fruktbart samarbete om
Östersjön i våra dagar.
I den hemtrevliga hamnrestaurangen
alldeles vid stranden av Östersjön i Karlskrona aväts
kvällsvard med Atis Lejins som är chef för Utrikespolitiska
Institutet i Riga i Lettland. Efter en offentlig föreläsning
har en tradition av informellt möte med intresserade blivit
en stimulerande del av det vi vill kalla säkerhetspolitik
i skolan.
Kanske får samtalen här i staden en särskild
säkerhetspolitisk udd med tanke på vad som utspelats
här från tid till annan.
Politik, ekonomi och historia samsas med de senaste händelserna
runt Östersjön och sätts in i våra respektive
liv i allmänhet.
Ökande vilsenhet i informationsfloden
Säkerhetspolitik handlar ju i slutändan om den enskilda
människans orientering i sin omvärld och logiskt då
också om relevanta frågor och svar.
Informationsfloden, som sköljer över våra skolungdomar
idag via täta och intensiva rapsodiska bilder, vilka oftast
förblir okommenterade och lösryckta ur sina sammanhang,
ökar förmodligen vilsenheten hos många.
Härvid kan undervisning i omvärldsfrågor ge en
del svar men kanske framför allt stimulera till att ställa
nya frågor. Se här en naturlig utmaning och angelägenhet
för skolan!
Sverige på läktarplats
Ja, en verklig utmaning är det! Hur olika är inte de
erfarenheter av 1900-talets historia, som beroende på i
vilket land vid Östersjön de gjorts.
Som svenskar kom vi ju att på många sätt se
1900-talets tragedier från läktarplats medan våra
grannar tragiskt nog var i händelsernas centrum. Avsaknaden
av dessa erfarenheter har gjort det lätt för oss att
rationalisera en del av verkligheten i våra säkerhetspolitiska
ställningstaganden och ersätta dem med ideologiserande
tyckanden i omvärldsfrågor. Skolan har tyvärr
sedan länge följt denna tradition i undervisningen
om omvärldsfrågor.
Författaren Lars Gyllensten såg klart och sammanfattade
vår närsynthet i en artikel i sin bok Lapptäcken
Livstecken från 1976. Jag vill gärna citera honom
för att ge läsaren en bakgrund till mina funderingar
om säkerhetspolitik i skolan: "Emellanåt kan
man äcklas svårt av världssamvetet, som har förkroppsligat
sig hos oss uppe i Norden. Vi trängs här, på
första parkett - svenska besservissrar, som sover gott om
natten och vaknar pigga och beställsamma på morgonen
och förkläder vår självbelåtenhet
och härsklystnad bakom en makeup av dåligt samvete.
Här kryllar av storsvenska skolmästare och moraliska
albinos som saknar skärvan i ögat när de ser sig
själva i spegeln, och saknar det svarta pigmentet i sin
utopi ...".
Kritik av Sovjet brännmärktes
Mycket skymde sikten under senare år i skolans värld
och för den delen i samhället i övrigt. Kritik
av Sovjetunionen gav en plats i det offentliga samtalets utvisningsbås.
Man fick benämningen antisovjetisk. Kålsuparteorin
ställde begreppet om demokrati överända. Demokratin
i DDR och Sovjet jämställdes med den traditionellt
västerländska.
Det skönlitterära utbudet bestod till större delen
av socialrealistisk läsning som krympte fantasi och perspektiv.
Se gärna i våra läroböcker från 60-
och 70-talen och låt er förvånas!
Låt oss hoppas att vi numera inser värdet av en mer
saklig beskrivning av vårt lands beroende av världen
i övrigt och på det sättet ger våra ungdomar
och för den delen också våra grannar ett trovärdigare
utrikespolitiskt agerande med de möjligheter och begränsningar
vår internationella omgivning medger.
Projekt för större
realism
Med gemensamma intressen för säkerhetspolitik och internationella
frågor fick mina kollegor och jag, vid SO-institutionen
på Vedebyskolans högstadium i början av 1980-talet
(hösten), att i grunden efter egna idéer forma ett
projekt för större realism i undervisningen om Sverige
i världen.
Vid den här tiden, kanske vi ska påminna om, fanns
två supermakter som suveränt angav det utrymme som
övriga länder hade att agera inom.
Genom en framsynt och självständig skoldirektör
påbörjades ett omfattande fortbildningsprogram, som
planerades och genomfördes med hjälp av UI, UD, universiteten
i Lund och Uppsala, USA:s och Sovjets ambassader samt genom egenstudier.
Bestående inslag
Projektet bestod av jämförande studier Sovjet, USA,
Indien och Sverige, inom ramen för den ordinarie undervisningen
om historia, samhällskunskap och politik,
Förberedelsearbetet kröntes i omgångar med resor
till respektive projektländer och undervisningen kunde framledes
bedrivas med stor glädje och realism för att inte också
tala om trovärdighet!
För projektets fortlevnad fordrades en ständig odling
av kontakter med experter, diplomater, journalister och andra
resurspersoner. Dessa kontakter vårdades omsorgsfullt under
åren och utgjorde sedermera plattformar för de föreläsningar,
som under åren sedan 1984 varit bestående inslag
i skolan och för allmänheten i säkerhetspolitiska
frågor. De har numera ett etablerat samarbetsnamn - Chapmanföreläsningar
- där sex föreläsningar och två avrundande
seminarier ingår under vår- och höstperioderna.
Här har allmänheten visat ett mycket stort intresse,
och inte mindre än åtta parter ingår numera
i ett samarbete som ger verklig kraft och ekonomisk stadga.
Tidiga kontakter över
Österjön
När kommunismens fall var ett faktum stod många lärare
väl rustade med internationella erfarenheter och stort engagemang
att utveckla kontakter med Ryssland, Baltikum och Polen, och
tidigt, kanske tidigare än vid de flesta kommuners skolor,
knöts kontakter mellan elever och lärare vid Östersjöns
stränder.
Kanske visade skolan mycket tidigt på en möjlighet
till utveckling i Östersjöområdet.
Åtminstone kände, tror jag, vi alla en djup tillfredsställelse
i det internationella arbetet och en säkerhet i klassrummet
i vårt agerande via de kunskaper i säkerhetspolitik
eller omvärldsfrågor som man också mindre högtidligt
kan kalla det. |