När de baltiska försvarsministrarna 1992 undertecknade
ett samarbetsavtal hördes en del skeptiska röster; den historiska
erfarenheten av samarbete var inte uppmuntrande. Farhågorna har kommit
på skam, inte minst genom den drivkraft som Partnerskap för fred
varit. Den baltiska fredsbevarande bataljonen BALTBAT blev det viktigaste
konkreta exemplet på samarbete.
Från svenskt håll upplevdes ett behov att för PFF-samarbetet
samordna de baltiska staternas officersutbildning. Men hur skulle detta
ske? En möjlighet hade givetvis varit att skicka officerare till utländska
skolor.
Detta var emellertid en lösning som den danske försvarsattachén
i de baltiska staterna, överste Michael Clemmesen inte ansåg
lämplig. Baltiska officerare var fostrade i det sovjetiska systemet
och saknade förmåga att sortera vad som var relevant för
deras land från det som var oviktigt. I en utländsk försvarshögskola
skulle de kopiera nya "sanningar".
Men kunde man inte vänta med att utbilda högre
officerare till dess man fått fram en ny generation från grunden?
- Nej, svarar överste Clemmesen, numera attaché enbart i Lettland,
men utnämnd till förste chef för den baltiska försvarshögskola,
BALTDEFCOL, som 1999 startar i Tartu, Estland. Utan en självständigt
tänkande stabsofficerskår kommer man att slösa bort många
resurser, både i de baltiska staterna och i stödländerna,
när man skall bygga upp de baltiska försvarsmakterna. Det var
också viktigt att ha en mycket ambitiös tidsplan för att
skapa intresse för projektet i stödländerna och skapa politisk
vilja i de baltiska länderna.
Ambitiös plan är ett blygsamt uttryck. Clemmesen
lanserade idén i början av 1997, i juni samma år beslöts
vid ett nordiskt-baltiskt försvarsministermöte att hans projekt
skulle genomföras, inte den svenska idén om en PFF-skola. Dock
skulle Sverige ha den ledande rollen, medan Danmark hade det gentemot BALTBAT.
Under mötet beslöts att Clemmesen skulle vara projektofficer.
Han har sedan drivit ärendet fram till att i augusti-september 1997
mål, kursplaner och pedagogiska metoder fastställdes. Följdriktigt
har också under våren Michael Clemmesen utnämnts till chef,
från augusti i år med brigadgenerals grad. Han kommer att ha
en svensk ställförträdare, överstelöjtnanten Rein
Kaarme, bördig från Estland, och en lärarstab på ett
tiotal officerare från Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Frankrike,
USA, Schweiz, Storbritannien och de tre baltiska länderna
Denna viktiga skola får uppenbarligen en sällsynt väl lämpad
chef. Den 54-årige Clemmesen är en intellektuell officer med
stor praktisk erfarenhet, djupa kunskaper och stor viljestyrka. Från
början infanterist, senare tjänstgöring vid pansarinfanteri
och pansartrupper, varvat med lärartjänst och kurschefsbefattningar
vid danska försvarshögskolan, med tjänstgöring i NATO-kommando
och som FN-observatör i Kashmir.
Jag lärde känna Michael Clemmesen i hans egenskap av militärhistoriker
med Östersjöområdet som specialitet, kunskaper som givetvis
kommit väl till pass både i tjänstgöringar i danska
försvarskommissioner och i den baltiska verksamheten. Det är stilenligt
att hans senaste trupptjänstgöring skedde mitt i Östersjön,
som kommendant på Bornholm 1987-89.
Som försvarsattaché i Baltikum sedan 1994 har Michael Clemmesen
gjort sig känd som en varm baltvän, som emellertid inte dragit
sig för att hårt kritisera fel och brister. Han har insett att
även om felen kan vara förståeliga i en miljö av kvardröjande
sovjetiskt tänkande och obetänksam entusiasm, är balter-na
beroende av att möta rättvis och saklig kritik. Inte minst gäller
detta för att de skall kunna nå sitt mål NATO-medlemskap.
Här finns ytterligare ett motiv till brådskan
med att skapa BALTDEFCOL:
- Det är avsikten att vid NATO-toppmötet i april 1999 kunna demonstrera
(skolan invigs i januari) att balterna visar en i östeuropeiska sammanhang
unik vilja att effektivisera och "västernisera" sina militära
strukturer. De baltiska staternas stabsofficerskårer kommer inom loppet
av fyra år att vara mer homogent ägnade till samverkan med NATO-styrkor
var som helst än stabsofficerskåren från något annat
ansökarland inklusive de tre som kommer in 1999. Hur detta sedan värderas
i NATO-länderna är en politisk fråga. Men ett argument mot
medlemskap avlägsnas.
En invändning som ibland hörs mot tanken på
att starta utbildning av högre officerare så tidigt bygger på
en inrotad föreställning om motsättningar mellan teori och
praktik. Behöver inte de baltiska staterna i första hand det sistnämnda?
Michael Clemmesen, praktiker med djup teoretisk skolning, ser ingen motsättning
i den kursplan han med sin egen, 5 ½ år långa, tjänstgöring
på danska försvarshögskolan skapat.
- I militära sammanhang består den vetenskapliga/akademiska nivån
av förmågan till en hederlig öppen, analytisk arbetsmetod
i arbetet med professionella frågor. Djupförståelse och
problemlösningsförmåga är målet, liksom förmåga
att genomföra och leda. De väsentliga är att utveckla elevernas
mänskliga och professionella potential maximalt under noggrann observation,
så att man kan ge personalplanerarna en god beskrivning av individens
förmåga och potential efter kursen. Det är den äldre
Moltkes stabsutbildning vi försöker genomföra. Civila akademiska
grader är här irrelevanta. Å andra sidan kan vi inte öva
truppföring realistiskt Vi har ingen övningstrupp och inte tid
till förbandsövningar. Vi kan bara öka den professionella
förståelsen så mycket att förmågan till riktiga
beslut i strid förbättras.
Michael Clemmesen ser, framför allt i Lettland, ett
problem i att försvarsmakten är så svag att växelverkan
mellan teori och praktik försvåras.
- Men utan goda stabsofficerare kan man inte förändra detta.
Bo Hugemark är Vårt Försvars redaktör |