En snabb beslutsprocess är nödvändig och möjliggörs
genom en liten kvalificerad ledningsgrupp. Ledningsorganisationen bör
på minsta möjliga sätt avvika från ordinarie ansvarsfördelning,
och ansvarsfördelningen mellan politiker och tjänstemän ska
vara tydlig. Politisk enighet och goda personrelationer är viktiga
delar i ett krisledningsarbete.
Detta är några av de slutsatser som redovisas i en studie om
krisledningen i Båstad i samband med utsläppet av giftigt vatten
från tunnelbygget i Hallandsåsen. Studien har utförts av
FOA på uppdrag av ÖCB, Överstyrelsen för civil beredskap.
Krisen kan sägas börja söndagen den 5 oktober
1997. Då sätter Båstads kommun sin beredskapsplan i tillämpning
med anledning av ett giftutsläpp från tunnelbygget. Indikationen
är att djur insjuknat och dött. Händelserna kommer att få
stor uppmärksamhet, inte minst i media.
I kommunen tillsätts en ledningsgrupp med befogenhet att besluta i
frågor som rör giftutsläppet. Därmed frångår
man den normala kommunala organisationen. Efter några veckor minskas
ledningsgruppens uppgifter. Läget har stabiliserats och befogenheterna
återgår till de ordinarie beslutsfattarna. I januari 1998 avvecklas
ledningsgruppen.
Höga informationskrav
En viktig erfarenhet och slutsats är att kraven på information
såväl internt som externt blev mycket omfattande. Många
informationsvägar behövde användas och informationsfunktionen
förstärktes kraftigt. Kommunen måste ha direkta och snabba
kanaler till medborgarna, och det är viktigt att informatörerna
har lokal kännedom.
Principerna för informationsarbetet byggde på total öppenhet,
snabbhet och korrekthet. En omfattande informationssamverkan behövde
äga rum, bland annat med kringliggande kommuner, länsstyrelsen,
departement och andra berörda myndigheter samt med regeringen.
Belastningen på ledningsgruppen blev mycket hög och behovet av
expertstöd från till exempel centrala myndigheter stort.
Övning A och O
En annan viktig erfarenhet är att förberedelser och övning
kan spara en del tid när krisen väl inträffar och medföra
att vissa misstag kan undvikas.
Kriser och stora olyckor berör ofta andra verksamheter än räddningstjänst.
Planering samt beredskaps- och ledningsövningar behövs för
att man ska kunna hantera även dessa situationer.
Fortsatt utredning
Händelserna vid tunnelbygget har initierat en rad åtgärder
på olika håll i samhället. Polisen utreder skuldfrågan.
En oberoende kommission, tillsatt av regeringen, ska bland annat beskriva
händelseförlopp, undersökningsresultat och konsekvenser samt
studera beslutsprocessen, ansvarsförhållanden och samverkan.
En miljögranskningsgrupp är tillsatt av Banverket. Naturvårdsverket
ska göra en översikt av miljöskadorna. Banverket, entreprenören
Skanska och kemiföretaget Rhone-Poulenc har tillsatt internutredningar
för att analysera agerandet i den egna organisationen. En skaderegleringsgrupp
inom Banverket utreder ersättningsfrågor och Styrelsen för
psykologiskt försvar ska utreda hur myndigheter och medier har hanterat
informationen till allmänheten.
Göran Lindmark är informationsdirektör vid
ÖCB
Krisledning i Båstad.
(FOA-R - 98-00752-505 - SE, avdelningen för försvarsanalys, projektledare
Douglas Dérans) |