Händelseutvecklingen
kring PKK-ledaren Öçalans fristad i Rom och kravallerna
efter hans gripande ger en försmak av en typ av gränsöverskridande
lågnivåkonflikter, som kan bli allt vanligare i Europa.
En extremiströrelse tar sin verksamhet utomlands och får
en oförberedd demokratisk regering att stöta sig med
en gammal allianspartner. En otrevlig fråga tränger
sig också på - är vi beredda på scenarios
som varken polisen eller ett värnpliktsförsvar kan
hantera?
På Värnpliktsverkets
möten för totalförsvarets informationschefer i
början av 90-talet var det alltid en flicka som frågade
om jag kunde presentera "hotbilden". Hon var van från
kalla krigets dagar att någon kom och lade på overheadbilden
av den nordiska balansen och sade något om Nordkalotten
och Östersjöutloppen. Jag var tvungen att göra
henne besviken. Det fanns ingen tydlig hotbild att visa upp.
Istället blev det en massa nya och invecklade resonemang
om utvecklingen i Ryssland, om låg-nivåkonflikter,
fredsfrämjande insatser, flyktingströmmar, terrorism,
kriminalitet och annat som det svenska värnpliktsförsvaret
uppenbart inte var kapabelt att handskas med. Det var svårt
att förklara då. Det har inte blivit lättare
nu.
Av alla dessa företeelser är kanske lågnivåkonflikten
den som är svårast att göra begriplig. Terrorism
upplever de flesta människor som något som händer
långt borta och som vi bara behöver bekymra oss om
när vi väljer turistmål. Ska vi kunna ta sådana
hot på allvar så måste vi först försöka
åskådliggöra dem.
I sitt inträdesanförande i Örlogsmannasällskapet
(utgivet av Försvarsdepartementet 1998 som debattskriften
Anpassningsdoktrinen - ett hinder för anpassning) varnar
Johan Tunberger för en "förbuskning" eller
primitivisering av samhället. Hans exempel på grupper
som är beredda att tillgripa våld i det svenska samhället
är militanta veganer, nynazister och MC-gäng. Kampen
och konfrontationen med det etablerade samhället tenderar
att bli viktigare än de mål sådana rörelser
säger sig kämpa för. A Clockwork Orange nämns
som det litterära verk som kanske bäst pekar ut "den
isande framtidsbilden".
Kapitelrubriken i Tunbergers skrift är "gränsöverskridande
verksamhet". Och detta begrepp kan också läsas
helt bokstavligt. Också extremistiska rörelser rör
sig fritt i det gränslösa Europa. Ett intressant exempel
på hur en sådan rörelse kan påverka demokratiska
stater till åtgärder som går rakt emot deras
egna intressen är PKK och Italien. Något liknande
det som hände när PKK-ledaren Abdullah Öçalan,
gemenligen kallad Apo, damp ner i Rom skulle kunna inträffa
också i Sverige. Det är värt att studera händelseförloppet.
Utvecklingen blev senare ännu mer dramatisk när Öçalan
gav sig iväg från Italien för att söka en
permanent fristad någon annanstans. Inget europeiskt land
ville ta emot honom. Genom sympatisörer kom han till Grekland,
som smugglade honom till Kenya, där förståelsen
för terrorister är minimal efter bomben mot den amerikanska
ambassaden. Förrådd, lurad eller kidnappad - i skrivande
stund är det oklart vilket - befann han sig strax på
ett turkiskt jetplan försedd med handbojor och ögonbindel
på väg till fängelse och rättegång.
Sympatisörerna gick holmgång i de europeiska storstäderna,
något som alla europeiska regeringar fruktade när
de vägrade att ta itu med Öçalan, när de
hade möjlighet till det. Grekland, som mer än något
annat europeiskt land stött PKK, fick ironiskt nog ta emot
den mesta vreden.
Istället för PKK kan man t ex sätta in någon
fundamentalistisk "befrielserörelse" eller våldsbenägen
intressegrupp i någon av Rysslands delrepubliker i scenariot.
Apo kan i berättelsen ersättas med vilken terrorist/gerillaledare/frihetshjälte
som helst, skäggig eller slätrakad.
Turkiet och kurderna
Under utvecklandet av en nationell identitet har Turkiet negligerat
sina minoriteter. Den kurdiska befolkningen i de fattiga sydöstra
delarna har fått finna sig i att alla kulturella yttringar
är på turkiska. Många har flyttat till storstäderna
för att komma bort från fattigdomen. Det betyder inte
att kurderna är diskriminerade, de har samma möjligheter
att bli generaler, ministrar, popsångare osv. (det finns
många exempel) som alla andra medborgare om de ställer
upp på det turkiska samhällets villkor. Parlamentets
talman - i rang näst efter presidenten - är kurd. En
kurd blev nära-på statsminister i vintras.
Eftersom det inte har funnits någon rörelse, som
verkat för att förbättra kurdernas kulturella
rättigheter inom det rådande politiska systemet, har
det uppstått ett politiskt tomrum som det extremistiska
PKK kunnat utnyttja. I 15 år har rörelsen fört
en terrorkampanj från baser i Syrien och Irak, som resulterat
i totalt omkring 30.000 döda, d v s tiofalt mer än
vad Chiles Pinochet kan göras ansvarig för. PKK har
mördat skollärare, byvakter, kvinnor och barn, skjutit
passagerare på stoppade bussar, planterat bomber i storstäderna.
Ska man dra någon parallell så blir det närmast
med Peru och Sendero Luminoso. Reaktionen har varit hårdhänt,
byar har utrymts, befolkning flyttats om.
Under de senaste åren har de turkiska säkerhetsstyrkorna
fått överhanden. Baserna i Irak har bekämpats
genom räder över gränsen och samverkan med de
irakiska kurdiska klaner som leds av Barzani och Talabani. Apos
andreman greps i fjol i en skicklig helikopterräd. Genom
hot om militärt våld - ett språk som Hafez Assad
förstod - lyckades turkarna övertyga syrierna om att
mota ut PKK-ledningen. PKK hade länge verkat med Syriens
stöd. Assad utnyttjade rörelsen som ett påtryckningskort
mot Turkiets utbyggnad av vattentillgångarna - ett gigantiskt
projekt som på ett decennium totalt förändrat
landskapet i sydöstra Turkiet och på sikt kommer att
förändra maktförhållandena i Mellanöstern.
Under decennier har kurder flyttat till Västeuropa. När
portarna slogs igen för arbetskraftsinvandring var det lätt
att hävda politisk flyktingstatus. Alla kunde ju se att
det pågick en konflikt. I brist på politiska alternativ
har PKK fått ett fäste bland många exilkurder,
som förstärkts genom påtryckningar, kidnappningar,
utpressning och mord på avhoppare. I somras efterlystes
svenska kurdiska ungdomar, som försvunnit till PKK:s speciella
sommarläger för träning och indoktrinering. I
Tyskland har rörelsen till och från haft terroriststatus.
Kurdiska demonstrationer har gång på gång urartat
när extremister tagit ledningen. Inte minst har märktes
det sedan Apo förts till Turkiet och PKK-anhängarnas
vrede riktades mot grekiska och israeliska beskickningar, politiska
partier, FN-organ osv. Tagande av gisslan och meningslös
förstörelse har inte precis ökat omvärldens
förståelse .
Italien fick först känning av problemet när PKK
började skeppa "båtflyktingar" från
Mellanöstern till Italien. Opinionen tog intryck av utsvultna
människor i trasiga kläder. Underförstått:
turkarna måste vara bra grymma om människor flyr på
detta sätt!
PKK behärskar gatan
Apo själv var på flykt. Kommunisterna i Duman ville
bjuda in honom, kanske av gammal ryggmärgsreflex: vad som
är dåligt för Turkiet måste vara bra för
Ryssland. Men när han kom till Moskva slängde regeringen
Primakov ut honom. Med falskt pass anlände han till Rom.
Den italienska vänstern har påverkats av kurderna.
En frontorganisation för PKK, det s k kurdiska parlamentet,
fick sammanträda i Rom i somras. PKK:s retorik har fallit
i god jord, de f d kommunisterna kan acceptera marknadsekonomi
men faller för paroller om befrielsekamp och solidaritet.
Att rörelsen finansieras med knarkhandel och bedriver terror
borta i Turkiet har inte fått samma genomslag.
Men det fanns en internationell efterlysning från Turkiet,
och även från Tyskland. Myndigheterna bollade Apo
och hans älskarinna mellan olika sjukhus. Samtidigt började
militanta kurder strömma till Rom, gränserna i Europa
är ju öppna. De tog snabbt över gatan. Turkiska
journalister slogs blodiga me-dan polisen tittade på, ingen
vågade ingripa. Bilar stoppades och passagerarna tvingades
bevisa att de inte var turkar. Den italienska grönvänster-regeringen
våndades, men lät Apo stanna. Den italienska rättvisan
kunde inget göra, Turkiet hade på pappret dödsstraff,
och till ett sådant land kunde ingen utlämnas. Det
hjälpte inte att ingen avrättats på 14 år
och att politiker i panik försökte pressa fram en lagändring
om att häva dödsstraffet.
Helig vrede
Turkiet är Italiens största handelspartner efter Tyskland,
bl a har bil- och textilindustrierna omfattande samproduktion.
En helig vrede grep turkarna, som brände flaggor, krossade
italienskt kakel på gatorna och tände eld på
en Vespa. Föräldrar till stupade soldater demonstrerade
dag efter dag utanför italienska ambassaden. Agusta, som
låg bäst till för en stor helikopterbeställning
från turkiska försvaret, såg sig blåst
på en lukrativ order. I vår lilla stad vid kusten
körde taxibilarna omkring med plakat att man inte tog italienska
passagerare. Talet om handelsbojkott väckte EU, som förstås
solidariserade sig med medlemslandet Italien. Endast USA stödde
Turkiet. Det behövdes en fotbollsmatch i Istanbul mellan
Juventus och Galatasaray (som lyckligtvis slutade 1-1) för
att känslorna skulle börja lugna sig. Alla skador är
inte reparerade. Båda länderna förlorade miljarder;
förlorad goodwill och förgiftade relationer tar tid
att återställa.
En italiensk journalist och en turkisk bildirektör som
intervjuades i TV under krisens höjdpunkt sade samma sak:
massmedierna var medskyldiga. Den första bild som medierna
lämnat till den italienska opinionen var att kurderna är
förföljda båtflyktingar. Apo blev en massmedial
symbol, som inte kunde smusslas undan. Därför kunde
han heller inte utvisas. Förvisso satte också den
snabba mobiliseringen av militanta PKK-anhängare beslutsfattarna
under tryck. Alla vet hur våldsamma de kan bli och ingen
vågade ta risken att Roms gator skulle flöda av blod
och krossat glas. Den tyska grön-vänster-regeringen
gjorde precis samma bedömning när man lite senare meddelade
att man inte ville ha Apo utlämnad till Tyskland. Det skulle
kunnat bli sammanstötningar mellan turkar och PKK-anhängare
på gatorna. Feghet, sade oppositionen. Fast ingen politiker
vågar säga det så har gatans parlament blivit
en maktfaktor att räkna med. Med facit i hand kan man säga
att Tyskland missade en chans när man inte ställde
Apo inför rätta. Nu kom kravallerna i alla fall.
Scenariot visar hur en extremiströrelse kan diktera skeendet
i ett demokratiskt land. Grupper av flyktingar och invandrare
tar med sig sina konflikter och fortsätter dem i sitt värdland.
När en våldsam separatiströrelse är på
väg att undertryckas i sitt hemland kan det vara mer lönsamt
att fortsätta aktiviteterna någon annanstans. Precis
när Apo-affären började var den turkiske rikspolischefen
i Tyskland för att informera om en extrem religiös
sekt bland turkiska gästarbetare, uppkallad efter ledaren
Kaplan, som bl a planerat kamikazeanfall mot Atatürks mausoleum
i Ankara med ett hyrt privatplan under nationaldagen. Dess mål
är att skapa en islamsk stat. I Turkiet är sådana
aktiviteter förbjudna, men i det toleranta Tyskland går
det för sig. Som den italienske journalisten sade avslutningsvis
i den turkiska TV-intervjun: kurderna var ert problem, nu är
de vårt problem också.
Fallet visar vilka svårigheter det alltjämt finns
att bekämpa gränsöverskridande terrorism och kriminalitet
i Europa, där olika regeringar har olika definition på
vem som är terrorist, bov eller legal motståndsman.
Samma svårigheter fanns tidigare att bekämpa ETA,
som länge fick fristad i Frankrike. Det är långt
mellan högtidstalen om gemensamma ansträngningar och
den praktiska tillämpningen.
En annan fråga, som också är värd att
ta upp i detta sammanhang, är vilka resurser en stat bör
ha för att inte råka illa ut vid en lågnivåkonflikt.
Italien har en förvirrande uppsjö av ordningsmakter
från halvmilitära Guardia di Finanza och Carabinieri
till nationella och lokala polisstyrkor, hur väl de är
samordnade kan inte jag bedöma. Tyskland har Bundesgrenzschutz
med elitstyrkan GSG 9. Storbritannien har de hemliga militära
SAS och SBS, som tränar fritagning av gisslan osv. Vad har
Sverige?
Nationella trauman
Tunberger menar att Sverige som nationalstat löper mindre
risker än många andra att drabbas av en allvarlig
lågnivåkonflikt, men att nationen kanske är
särskilt sårbar just genom sin relativa trygghet;
han nämner U-137, Palme-mordet och Estonia-olyckan. Onekligen
rev dessa händelser upp större sår i Sverige
än de skulle gjort på andra håll. Ställda
inför det oväntade hade myndigheter och politiker svårt
att vidta adekvata och förtroendeingivande åtgärder.
Oförmågan ledde till segdragna och plågsamma
förtroende- och informationskriser som växte till nationella
trauman. När officiella förklaringar inte lät
tillräckligt trovärdiga så uppstod de vildaste
konspirationsteorier. Fortfarande kräver folk facit.
Tunberger menar också att det är högst troligt
att vi kommer att beröras av verkningarna av lågnivåkonflikter,
t ex om svenska förband måste rycka in för att
skydda och lyfta ut svenska medborgare ur en stridszon. Förväntningar
och krav kan komma att ställas på avsevärd svensk
medverkan i internationella operationer i vårt eget närområde.
När U-137 gick på grund fanns till en början
inga lämpliga, utbildade förband gripbara för
att bevaka inkräktaren. Så småningom kom kustjägare
- de enda tillgängliga elitsoldaterna - till platsen, gick
i ställning och uppträdde allmänt hotfullt med
målade ansikten och skarpladdade vapen. Show, sade många.
Men hade ens deras utbildning och disciplin räckt till om
ryssarna försökt en fritagning eller öppnat eld?
Det finns alltid stora risker om en militär insats av detta
slag går snett. Hösten 1939 internerades en flyende
polsk ubåt i Estland och en vaktpost ställdes på
kajen. Men besättningen kom på andra tankar, avväpnade
posten och seglade iväg till England. Detta togs av Sovjetunionen
som förevändning till krav på baser, eftersom
Estland inte kunde svara för sin neutralitet. Vi vet fortsättningen.
Just när det gäller skyddet av kusten har det utvecklats
en organisationsflora som ett litet land som Sverige knappast
kan ha råd med. Båtar i många olika målningar
uppträder med delvis överlappande ansvarsområden:
sjöräddning, sjöpolis, tull, kustbevakning, marint
hemvärn, kustartilleri och flotta. Beväpningen varierar
från ingenting till sjörobot. I luften surrar flyg
från flygvapnet, marinen och kustbevakningen. Det finns
historiska skäl för detta, men skulle inte sammanslagningar
öka effektiviteten? Kan man bortse från risken för
situationer som obeväpnade polisiära enheter inte kan
hantera och där tungt beväpnade militära enheter
saknar både befogenhet och utbildning?
Ökad professionalism
Det finns situationer - i lågnivåkonflikter, vid
hävdandet av suveränitet, terroristangrepp, våldsamma
upplopp, kapningar, fritagningar, räddningsoperationer i
konfliktområden osv. - där det är av yttersta
vikt att statsmakten snabbt får kontroll över händelseutvecklingen.
Förhandlingar blir meningslösa om motparten tror att
statsmakten inte vågar eller kan. Då måste
det finnas möjlighet att sätta in exakt så mycket
våld som behövs.
Skotten i Ådalen satte punkt för möjligheten
att använda värnpliktiga för polisiära uppgifter
i Sverige. Under många år fanns motioner på
värnpliktsriksdagarna med krav på formellt förbud.
Men när hotbilden inkluderar "förbuskning"
och lågnivåkonflikter kryper denna ytterst otrevliga
fråga tillbaka. Den svenska polisen kan mobilisera resurser
för att hantera fotbollshuliganer och piketgrupper som kan
ingripa vid Norrmalmstorgsdramer - men sedan? PKK har visat sig
vara en svår nöt för polisen i flera länder.
Vad händer när totalt hänsynslösa terrorister
från t ex den ryska maffian eller fundamentalistiska rörelser
släpps loss i Västeuropa eller gatorna fylls av gränsöverskridande
fanatiker? Tydligen jäser missnöjet i den svenska polisens
elitstyrka; kanske har den organisatoriskt hamnat fel.
Motionärerna på värnpliktsriksdagarna hade rätt
i att vanliga värnpliktiga inte är särskilt lämpliga
att hjälpa polisen. De israeliska värnpliktigas insatser
mot den palestinska Intifadan väckte mycket oro, många
var rädda för att dessa ideliga slagsmål skulle
brutalisera hela det israeliska samhället. De som klarade
situationen bäst var de tuffa soldaterna i gränsskyddet.
Tunberger har ett klokt memento: den försvarsmakt som bäst
klarat sin uppgift utan att förlora sin själ i denna
typ av operation är den högt professionella brittiska
armén i Nordirland.
När polisen inte räcker till finns bara det militära
försvaret kvar. Om det ska kunna spela en roll även
vid sådana typer av hot krävs ökad professionalism.
Och det kan man förstås bara köpa till priset
av minskad numerär.
Författaren är frilansskribent
bosatt i Turkiet
|